Wat is nou eigenlijk de beste tijd om te posten op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn?

Wat is nou eigenlijk de beste tijd om te posten op Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn? Oké, je haar zit perfect en je hebt je allermooiste outfit aan.. en dan.. eindelijk.. na miljoenen selfies te hebben gemaakt, heb je nu eindelijk dé perfecte selfie. En ja, die moet dus wel meteen op Instagram en Facebook. Ja, je hebt net flink wat tijd besteed aan deze perfecte foto, de hele wereld mag hem zien. Je plaatst ‘m en leunt achterover. Zo. Het wachten op de clicks is begonnen. Maar.. er gebeurt niets. Hoe kan dat nou? Je hebt toch écht een toffe post gemaakt? Dat weet je helemaal zeker.

Post jij content op verkeerde tijden? Dan loop je kansen mis.

Ja, social media is een van de beste manieren om je merk te versterken en de content die je creëert gezien te laten worden door de wereld. Maar wist jij dat de tijd waarop je post invloed heeft op de effectiviteit van jouw post? Je wil natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen jouw berichten bekijken, en op sommige dagen en sommige tijdstippen is je doelgroep veel ontvankelijker voor jouw berichten. Maar is er echt een perfect moment om een bericht te plaatsen op Instagram?

Niet elk sociaal platform of publiek is hetzelfde. Wat is nou de beste tijd om te posten?

Helaas is het niet voldoende om een nieuw bericht te plaatsen en achterover te leunen, in de hoop dat de likes en commentaren binnenstromen. Om de meeste vruchten te plukken van je sociale inspanningen is het verstandig om actief te zijn op de meest gunstige tijden.

Lees verder om te achterhalen welke tijden er uit recente onderzoeken zijn gekomen:

Instagram

We weten natuurlijk dat Instagram zoals veel platformen met een algoritme werkt. Een tijdstip is hier dus relatief ‘onbelangrijk’. Het algoritme werkt niet chronologisch.  Maar je wilt natuurlijk ook niet dat je post ondergesneeuwd raakt door andere berichten in de nieuws feed van je volgers. Sommige mensen volgen wel duizend accounts, dus een slimme timing kan wel helpen.

De meeste toewijding is van dinsdag tot en met vrijdag tussen 10:00 en 15:00 uur. Donderdag schijnt de beste dag te zijn om te posten en zondag het slechtst.

Facebook

Bij Facebook is het aan te raden om de frequentie van berichten te zetten op maximaal 1 bericht per twee dagen. Woensdag is over het algemeen de beste dag om te posten. Pas op dat je geen berichten in het weekend plaatst. Die berichten doen het over het algemeen minder goed. Wat betreft tijd is het slim om tussen 13:00 en 15:00 te posten. Deze tijden hebben de hoogste click through rate.

LinkedIn

Een veel voorkomende trend als het gaat om posten op LinkedIn, zijn voornamelijk updates van nieuwe blogs op de website. Dit is ideaal om actief te blijven op LinkedIn. Wat LinkedIn betreft is er één dag die net wat beter presteert dan andere dagen, en dat is woensdag.

Als we kijken naar welke tijd dan het beste is om te posten is dat verschillend voor B2C bedrijven en B2B bedrijven. Onderzoek laat zien dat B2C bedrijven het beste kunnen posten om 12:00 uur. Rond deze tijd zijn consumenten het meest actief op LinkedIn de lunchpauze.

Voor B2B bedrijven zijn er iets meer geschikte bedrijven. Namelijk om 08:00, tussen 10:00 en 12:00, en om 18:00 uur. Blijf wel scherp. Afhankelijk van de branche zijn er ook weer andere tijden die het meest effectief zijn om iets van je te laten horen op LinkedIn.

Twitter

Twitter werkt natuurlijk net iets anders dan andere platformen. Een tweet is makkelijk verstuurd, maar toch laten resultaten zien dat je het beste kunt twitteren op maandag, dinsdag, woensdag of donderdag.

Een ander aspect bij Twitter is het aantal tweets. De frequentie van tweets is erg belangrijk. Het ene artikel zegt dat 4 berichten het meest effectief is en het andere artikel 7. Kortom, wees actief op Twitter als je het gebruikt! Het beste tijdstip is tussen 13:00 en 15:00. Plaats het aantal berichten met een tussentijd van minimaal 1 uur.

 

 

Welkom bij

×