Populariteit van Instagram
Sinds de app Instagram live ging is het bijna direct uitgegroeid tot een groot social media platform. Wat erg knap is, aangezien je tegenwoordig overal wel een app voor hebt, waar door het moeilijk wordt om uit te blinken. Om deze reden vroegen wij ons af waarom de app dan zo succesvol is, en hoe het zich onderscheid van andere apps. Ben jij ook benieuwd? Lees dan vooral verder!
Het delen van foto’s
Toen de app werd gelanceerd, in 2010, was het nog een relatief nieuw concept en een gloednieuw product. Er waren al wel apps waar je foto’s kon delen, maar niet op een groot publiek platform. En niets dat alleen gewijd was aan foto’s delen. De makers hadden ook gemerkt dat bij een vorig product met meerdere functies, de functie van het delen van foto’s het meest werd gebruikt en er daarom ook besloten er op voort te bouwen. Het is een sociaal netwerk op zich, niet alleen kunnen mensen hun foto’s delen met eigen vrienden, ze kunnen het ook openbaar weergeven. Zelf krijg je ook afbeeldingen van anderen te zien, met hashtags, om meer interesse te wekken. Ook is er een ‘populaire pagina’, waarmee je nieuwe mensen en foto’s kunt ontdekken.
Gratis
Gratis is altijd goed! De app Instagram is gratis om te instaleren waardoor gebruikers vaak wel meer bereid zijn om een app te installeren en het uit te testen.
Gebruiksgemak
Instagram is een erg gemakkelijke app waardoor je met een beetje uitleg snel zult begrijpen hoe je het gebruikt. Je hebt onderaan je beeldscherm vijf tabbladen. Je feed (de mensen die jij volgt), de populaire pagina, de uploadpagina, al je meldingen en je eigen profiel. Het is dus gemakkelijk te navigeren!
Mobiele app
De app is bedoeld voor gebruik op een mobiele telefoon. Niet thuis zittend aan tafel, op de computer foto’s overzetten van je ene naar het andere apparaat, maar gewoon vanaf je telefoon. Functies zoals het ‘geotagging’, het associëren van foto’s met een locatie, zijn ook alleen mogelijk vanaf je telefoon.
Niet gedreven door geld
De makers en inmiddels het team wat achter Instagram zit was nooit gedreven door geld. Het doel was om echt een goed kwaliteitsproduct te maken en dat is ze gelukt ook!
Klein Team
Ondanks een record brekend succes is het team erg klein. Het bestaat slechts uit 13 leden. Er kwamen naast de 2 makers 11 nieuwe leden bij, waar door het altijd een team is gebleven in plaats van een bedrijf.
Filters
De keuze aan filters die je hebt op Instagram is erg groot en ze laten je foto’s er allemaal erg mooi uitzien. Zelfs iemand die niet weet hoe je mooie, interessante foto’s maakt kan met een filter een foto een stuk interessanter maken.
Trouw gebleven aan het doel
Instagram was bedoel als een app om foto’s met iedereen te delen en ze slagen erin dit na 10 jaar nog steeds te behouden. Dit merk je vooral aan het nog steeds toenemen van het aantal gebruikers. Het is niet bedoeld voor alleen fotografen, maar voor elk verschillend mens met bijvoorbeeld van allerlei verschillende beroepen.
Likes kopen
Door de enorme grootte van het platform is het lastig om te groeien, maar door likes of volgers te kopen kan je je Instagram account gemakkelijk een boost geven!