De kracht van Hashtags op Instagram
Je ziet ze veel voorbijkomen op Social media, de hashtags. Een app openen zoals Instagram en je wordt er direct mee geconfronteerd. Ook met een goede reden, je kan namelijk hashtags volgen op Instagram. Zo kom je vaker content tegen die bij je past. In deze blog kom je meer te weten over de hashtag.
Wat is een hashtag?
Een hashtag is een woord of combinatie van woorden met een hekje ervoor, zoals #hashtag. Een hashtag wordt vaak gebruikt bij Social media, waaronder Instagram. Bij een hashtag mogen er geen spaties in zitten, hoofdletters en cijfers zijn wel toegestaan om te gebruiken in een hashtag. Door middel van een hashtag kun je een woord of een combinatie van woorden laten uitspringen. Zo kunnen volgers direct zien waarover je content gaat.
Hoe is de hashtag ontstaan?
Een hashtag werd voor het eerst gebruikt in 2007 op Twitter. Chris Messina stelde toen de vraag of het hekje geschikt was om groepen te vormen. Het werd al snel populair en mensen gingen dit gebruiken in hun berichten, zodat de berichten samen werden gebundeld. Twitter werd hier bekend van, bij een hashtag ging je denken aan Twitter. Nu wordt het ook gebruikt op andere platformen zoals Instagram.
Wat is de kracht van hashtags op Instagram?
Een hashtag wordt voor meerdere doeleinden gebruikt op Social media platformen. Je kan bijvoorbeeld op hashtags zoeken, om gerelateerde posts te vinden. Je kan ook hashtags gebruiken om te verbinden met een community, wat veel voorkomt op Instagram. Een hashtag wordt meestal gebruikt om posts te koppelen aan een bepaald onderwerp. Je kunt met een hashtag uitblinken van de rest.
De voordelen van hashtags zijn dat je jezelf op een unieke manier kunt presenteren. Wanneer je een hashtag gebruikt die bij een community hoort, staat jouw berichten tussen die van hen. Je post wordt onderverdeeld tussen de posts van anderen met dezelfde hashtag. Als bedrijf is het interessant, doordat gebruikers zoeken op trefwoorden en jou direct vinden. Dit komt omdat je bereik wordt vergroot. Gebruikers hoeven je niet te volgen namelijk, als ze op een hashtag zoeken die jij gebruikt vinden ze jou.
Het levert je ook nog eens meer betrokkenheid op, het blijkt dat je betrokkenheid met 12,6% stijgt wanneer er gebruik wordt gemaakt van 1 hashtag. Teveel hashtags gebruiken werkt dan weer tegenstrijdig, met hashtags is het less is more. Als actief Instagram gebruiker zul je deze samenhang moeten ontdekken, niet alles werkt voor iedereen hetzelfde.
Conclusie
Hashtags gebruiken is een manier om je bereik te vergroten op Instagram, hierdoor gaat je betrokkenheid op je content ook omhoog. Dit gaat in verband met elkaar omhoog of naar beneden. In het geval van hashtags is de motto less is more. Je kan namelijk ook teveel hashtags gebruiken, wat weer tegenstrijdig werkt. Uiteindelijk zal je voor jezelf moeten ontdekken wat voor jou werkt.